Chyby vo výžive

Chyby vo výžive

Veľmi často sa ľudia dopúšťajú chýb vo výžive a v stravovaní. Niektorí porušujú pravidlá zdravého, racionálneho stravovania občas, iní sa týchto chýb dopúšťajú systematicky. Ak sa jedinec stravuje zdravo a má rozumné stravovacie návyky, tak občasný prehrešok nemá spravidla žiadne následky na jeho zdravie.

 

Najčastejšie chyby vo výžive

Ľudia si pod rozumným stravovaním predstavujú úplné vylúčenie niektorých potravín. Vtedy sa im snažím vysvetliť, že žiadna potravina nie je absolútne „nezdravá”, ale je len nevhodná na konzumáciu. V praxi sa najčastejšie stretávam s týmito chybami vo výžive a v stravovaní:

 

1. Nepravidelné stravovanie

Prvenstvo má vynechanie raňajok. Nepravidelné stravovanie vedie k prejedaniu a k obezite. Jedinec sa počas dňa nestihne najesť, resp. má len jedno jedlo za deň. Vtedy jeme naozaj jedno cez druhé.

 

2.Veľké porcie, rýchle jedenie, uzobkávanie

Človek často skonzumuje porcie, ktoré nie sú úmerné jeho fyziologickým potrebám. Systematickej konzumácii takéhoto veľkého množstva jedla sa hovorí AKTÍVNE PREJEDANIE. Človek by sa mal najesť do polosýta, teda nie sa úplne prejesť. Často sa prejedáme aj preto, že jeme veľmi rýchlo.

 

3.Slabý alebo nevhodný pitný režim

Naše telo potrebuje pre svoje správ-ne fungovanie dostatok tekutín. Inak nie je schopné sa dostatočne zbaviť škodlivých látok, máme problém so stolicou a potrebné látky sa z krvi nie sú schopné vstrebať do tela v dostatočnom množstve. Následne telo nie je schopné správne fungovať. Jednoznačne najlepšia je čistá voda.

 

4.Nevhodný výber potravín


Ak v jedálničku uprednostňujeme nevhodné potraviny s vysokým obsa-hom tukov a/alebo cukrov, má to za následok vysoký príjem kalórií v malom množstve potravy. Tomuto hovoríme PASÍVNE PREJEDANIE. V takomto prípade konzumujeme potraviny kaloricky husté – výdatné potraviny s nevhodným nutričným zložením a s tzv. prázdnymi kalóriami.

 

5.Slabá konzumácia hlavne zeleniny a ovocia

Zelenina dodáva telu vodu a rastlinnú vlákninu, ako aj cenné vitamíny a minerály. A to s prakticky zanedbateľným obsahom energie. Zelenina nám pomáha zasýtiť nás bez zbytočných prázdnych kalórií.

 

6. Jednostrannosť jedálnička

V jedálničku sa často opakujú tie isté potraviny. Klienti urobia síce pozitívne zmeny, napr. zaradia ovsené vločky do jedálnička, no potom ich konzumujú denne. Je potrebné ich striedať.

Toto sú najčastejšie sa vyskytujúce chyby vo výžive. Ich dôsledkom je nielen nadváha, obezita ale aj iné civilizačné ochorenia. Najčastejšie s výživou súvisia diabetes, vysoký krvný tlak, srdcovo-cievne ochorenia, potravinové intolerancie, psoriáza, ale napríklad aj podvýživa. Ak má človek správny základ stravovania už od detstva, má na čom stavať a ťažšie skĺzne nesprávnym smerom. Žiadny človek nevydrží dlhodobo držať diétu. Preto som zástancom rozumného zdravého stravovania, kde si človek môže v rozumnej miere dopriať takmer všetko.

 

 

Autorka: Ing. Janka Trebulová, výživová poradkyňa

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly.Update my browser now

×