Prečo je dôležitý vitamín E?

Vitamín E patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch tak, ako je to napríklad aj v prípade vitamínu A, D, a K. Predstavuje súhrnné pomenovanie pre skupinu organických zlúčenín, ktoré sa nazývajú tokoferoly. Vitamín E je nesmierne dôležitý antioxidant v našom tele – chráni bunky pred škodlivým vplyvom voľných radikálov. Nájdeme ho napríklad v rastlinných olejoch, orechoch, vajciach či listovej zelenine.

Aké funkcie zastáva vitamín E v našom tele?

Prítomnosť vitamínu E v našom organizme je dôležitá najmä preto, že:

  • má antioxidačnú funkciu, zabraňuje voľným radikálom v poškodzovaní buniek,
  • vplýva na správnu funkciu obranyschopnosti a kardiovaskulárneho systému,
  • vplýva na nervovú sústavu,
  • má dôležitú úlohu v rámci syntézy bielkovín,
  • podporuje normálny rast a vývoj,
  • má protizápalové účinky,
  • pomáha organizmu zvládať stres,
  • je potrebný pre správne trávenie a metabolizmus polynenasýtených mastných kyselín (rastlinných olejov),
  • má pozitívne účinky na pokožku – napríklad pomáha vyhladzovať vrásky, predchádzať vzniku jaziev a podporovať hojenie pokožky (pri akné, psoriáze, ekzéme),
  • môže pomáhať pri liečbe cukrovky alebo byť prevenciou proti vzniku trombózy či rakoviny.

 

Ako sa môže prejaviť nedostatok vitamínu E?

Prejavy nedostatku vitamínu E sa vyskytujú zriedkavo. Ak sa však objavia, zväčša majú podobu svalovej slabosti, sťaženej koordinácie, zníženej funkcie imunitného systému, tráviacich ťažkostí alebo problémov v kardiovaskulárnom systéme.

Za nedostatok vitamínu E najčastejšie bývajú zodpovedné chronické ochorenia, genetická predispozícia alebo diéta s nízkym obsahom tukov.

Kto by mal dbať na dostatok vitamínu E?

Vyššie dávky vitamínu E by mali prijímať predovšetkým seniori. Môže im totiž poslúžiť ako prevencia pred vznikom srdcovo-cievnych problémov, sklerózy multiplex, Alzheimerovej alebo Parkinsonovej choroby. Zvýšený príjem vitamínu E je tiež vhodný pre športovcov. Vitamín E totiž plýva na lepšiu fyzickú vytrvalosť a na znižovanie poškodenia svalových vlákien po fyzickej aktivite.

Vitamín E môžete prijať zo stravy, napríklad z orechov, rastlinných olejov, listovej zeleniny, tučného mäsa, vajec či avokáda. Na jeho doplnenie sú vhodné aj výživové doplnky. Účinok vitamínu E môže zvýšiť príjem vitamínu C alebo selénu.

Vitamín E si môžete doplniť prostredníctvom týchto výživových doplnkov: