Ako preventívne podporovať imunitný systém?

Ako preventívne podporovať imunitný systém?

Imunita je obranný systém organizmu. Ide o veľmi rozvinutý mechanizmus, ktorý v podstate funguje ako také naše brnenie. Chráni nás pred vírusmi, civilizačnými chorobami a rôznymi inými škodlivinami. O toto naše brnenie sa však musíme pozorne starať, aby sa náhodou nepoškodilo a nedovolilo potenciálnemu nebezpečenstvu uškodiť nášmu organizmu.

Čo pomáha na imunitu?

Náš imunitný systém pracuje nepretržite. Nikdy si nedáva prestávky, a tak by sme aj my mali jeho výkon neustále podporovať. Odmenou za starostlivosť o imunitu nám môže byť pevnejšie zdravie. Oslabená imunita sa totiž najčastejšie prejavuje vyššou náchylnosťou na vznik chorôb (infekcie, chrípka, prechladnutie, angína a pod.), ale tiež únavou, bolestivosťou kĺbov či zhoršeným hojením rán a dlhšou rekonvalescenciou po úrazoch alebo operáciách.

Imunitný systém rozdeľujeme na 2 typy: jeden poznáme ako vrodenú imunitu, druhý nazývame získaná imunita – ktorá vzniká napríklad očkovaním. Celkovo však môžeme imunitu podporovať prakticky neustále, a to buď preventívnymi režimovými opatreniami, alebo cielenými výživovými doplnkami. My sme pre vás vybrali niekoľko preventívnych metód na udržiavanie normálnej funkcie imunity, ktoré zahŕňajú aj doplnky, ale aj zásady zdravého životného štýlu. Aké doplnky či činnosti pomôžu pravidelne podporovať a udržiavať pevnú imunitu?

Vitamín C

Vitamín C, teda kyselina askorbová, je jeden z najdôležitejších vitamínov potrebných pre správne fungovanie nášho imunitného systému. Pôsobí ako silný antioxidant, priaznivo vplýva na regeneráciu organizmu a vo vysokej miere prispieva k podpore imunity. Je odporúčané dopĺňať ho najmä počas chrípkového obdobia či v zime, ale napríklad aj pred operáciou alebo v stresovo náročnom období. Vyššie dávky by mali prijímať aj športovci a ľudia s fyzicky náročnou prácou.

Ostatné vitamíny a minerály na imunitu

Okrem vitamínu C na udržanie správnej imunity priaznivo pôsobí aj vitamín D, vitamín E či kyselina listová. Z minerálov sú to napríklad selénzinok. Látky pozitívne vplývajúce na imunitu nájdeme aj v prírode – napríklad ženšen, rakytník, betaglukány alebo hliva ustricová. Ktorý z týchto doplnkov si vyberiete, je len na vás.

Vyberajte si však podľa pridružených indikácií – ak sa napríklad málo zdržiavate na slnku, siahnite po vitamíne D. Ak plánujete tehotenstvo, vhodnou voľbou bude kyselina listová. Tieto látky však nemusíte užívať samostatne, ale ako komplex vitamínov či minerálov. Na trhu nájdete množstvo doplnkov spájajúcich silu selénu a zinku, alebo prípravky kumulujúce vitamín D a vitamín C.

Silná imunita vďaka zdravej črevnej mikroflóre

Veľká časť imunitných buniek sa nachádza práve v črevách. Gastrointestiálny trakt je preto podstatnou súčasťou imunitného systému, a mali by sme sa oň náležite starať. Jednou z možností je podporovať fungovanie čriev pomocou probiotík a prebiotík. Normalizujú črevnú flóru a prispievajú k správnemu fungovaniu čriev. Dôležitá je samozrejme aj samotná strava.

Pestrá strava

estrá a vhodne zvolená strava je kľúčom ku zdraviu. Telo z nej získava potrebné živiny – makronutrienty aj mikronutrienty. Pokiaľ sú potraviny naozaj kvalitné a v jedálničku pestro zastúpené, telo si vďaka nim prirodzene dopĺňa hladiny vitamínov, minerálov aj stopových prvkov.

Odporúča sa vysoká konzumácia čerstvej zeleniny a ovocia, ale napríklad aj rýb či strukovín, ktoré v jedálničku chýbajú mnohým z nás. Základom je dbať na kvalitu danej potraviny a jej čerstvosť. Vyhýbať by ste sa ale mali napríklad polotovarom, konzervovaným potravinám či rafinovaným cukrom. Neodporúča sa ani vysoký príjem alkoholu alebo fajčenie. Všetko sú to skryté škodliviny, ktoré sú na prvý pohľad bezpečné, no pri dlhodobej konzumácii dokážu v našom tele napáchať množstvo škôd.

Pevná imunita vďaka dostatku pohybu

Možno by ste to ani nepovedali, no pohyb je dôležitou súčasťou udržiavania normálnej funkcie imunity. Počas pohybu – a teda napríklad počas cvičenia či iného druhu športu, dochádza v tele k mnohým chemickým reakciám, ktoré majú pozitívny vplyv na správne fungovanie imunitného systému.

Nemusí pritom ísť o veľmi namáhavú a vyčerpávajúcu fyzickú aktivitu. Skúsiť môžete napríklad rôzne druhy skupinových cvičení, turistiku, bicykel alebo pravidelné prechádzky v prírode. Veľmi obľúbený je dnes aj nordic walking. Ak na šport nemáte čas, mnohým ľuďom sa napríklad osvedčilo vymeniť auto za bicykel alebo za chôdzu. Už len napríklad taká cesta do práce na bicykli je pre telo prospešná.

Pri výbere pohybovej aktivity myslite na to, že by vás v prvom rade mala baviť. Len v takom prípade totiž priaznivo zapôsobí aj na vašu psychiku a pomôže vám k zníženiu stresu, príchodu dobrej nálady či k načerpaniu energie.

Menej stresu a čas na oddych aj regeneráciu

Zdravý životný štýl je pre dobre fungujúcu imunitu základ. Pod pojmom zdravý životný štýl si mnohí predstavia stravu či pohyb, no zabúdajú na dostatok oddychu a regeneráciu pre telo aj myseľ. Hlavné je vyhýbať sa stresu a nájsť si aktivitu, ktorá človeka bude baviť a prinesie mu do života radosť.

Zdieľať

Kategórie

Podobné články

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly.Update my browser now

×