Probiotiká alebo prebiotiká? Aký je medzi nimi rozdiel?

Probiotiká a prebiotiká s výnimkou jedného písmena znejú rovnako, no ich účinky sú odlišné. Jednoducho povedané – probiotiká sú prospešné baktérie a prebiotiká ich živia. Oboje sú pre náš organizmus potrebné, a to napríklad pre správne fungovanie imunitného systému. Môžete ich získať z niektorých potravín alebo ich užívať vo forme výživových doplnkov.

Čo sú to probiotiká?

Probiotiká predstavujú živé baktérie, ktoré môžeme nájsť v niektorých potravinách alebo výživových doplnkoch. Tieto baktérie sú re organizmus veľmi prospešné. Tvoria totiž súčasť našej črevnej mikroflóry. Do skupiny probiotík patria napríklad Laktobacily, Bifidobaktérie, Enterokoky, Escherichia alebo kvasinky.

Fungujú tak, že probiotické baktérie vytvárajú kolónie, ktoré produkujú niektoré vitamíny, podieľajú sa na potláčaní škodlivých baktérií a obnovujú črevnú mikroflóru.

Účinky probiotík na náš organizmus:

  • podporujú trávenie a obnovujú črevnú mikroflóru, zlepšujú trávenie,
  • podporujú imunitný systém,
  • podieľajú sa na lepšom vstrebávaní vápnika, magnézia a železa,
  • pomáhajú pri infekčnej hnačke, ktorú zapríčinili baktérie, vírusy alebo parazity,
  • zmierňujú príznaky alergie,
  • znižujú hladinu cholesterolu v krvi,
  • ochraňujú pred vznikom mykózy.

 

Ich užívanie je odporúčané nielen z preventívneho hľadiska, ale aj v prípade, že užívate antibiotiká, chcete podporiť imunitný systém, máte tráviace problémy, trápia vás časté kvasinkové infekcie alebo ekzém, prípadne trpíte intoleranciou laktózy. Obľúbené produkty s obsahom probiotík sú napríklad PLUS LEKÁREŇ Laktobacily 9, Bio-Kult 14 kmeňov alebo LINEX kapsuly.

Medzi probiotické potraviny patrí napríklad kapusta, nepasterizovaná ovčia bryndza, kefír, kimchi, alebo niektoré druhy nepasterizovanej nakladanej zeleniny.

Čo sú to prebiotiká?

Prebiotiká predstavujú potravu pre živé baktérie, teda pre probiotiká. Jedná sa o druhy vlákniny, ktoré dokážu stráviť len prospešné baktérie. Tým, že sú tieto dobré baktérie prostredníctvom prebiotík vyživované, si môžu správne plniť svoju funkciu. Je preto odporúčané, aby ste probiotiká a prebiotiká užívali súčasne.

Vysoký obsah probiotickej vlákniny nájdete napríklad v strukovinách, špargli, banánoch, ľanových semienkach, cesnaku alebo v bobuľovom ovocí. V súčasnosti niektoré probiotické doplnky obsahujú aj prebiotiká – takéto doplnky sa označujú ako synbiotiká.

Vybrali sme pre vás tieto probiotické a prebiotické doplnky: