V ktorých potravinách nájdete draslík?

Draslík (Kalium, K) je minerálny stopový prvok, bez ktorého sa náš organizmus len sotva zaobíde. Celkové množstvo draslíka je z 98 % obsiahnuté v bunkách, jeho hladinu regulujú obličky a závisí od neho napríklad správne fungovanie srdca, svalov i nervových tkanív. Naše telo si tento minerál nedokáže vytvárať, a preto je potrebné ho dopĺňať konzumáciou správnych potravín, prípadne výživovými doplnkami.

Prečo je prítomnosť draslíka v našom tele dôležitá?

Na dôležité funkcie draslíka v našom organizme poukazujú napríklad tieto fakty:

  • pomáha udržiavať zdravé kosti a svaly,
  • prispieva k regenerácii svalstva – napríklad po športových výkonoch,
  • pomáha znižovať vysoký krvný tlak,
  • napomáha správnemu fungovaniu srdcovo-cievneho systému,
  • udržiava stabilnú hladinu cukru v krvi,
  • chráni obličky,
  • zabraňuje zadržiavaniu vody v tele,
  • vplýva na správnu funkciu srdca a nervového systému.

 

Nedostatok draslíka sa môže prejavovať napríklad bolesťami hlavy, ospalosťou, poruchami spánku, svalovými kŕčmi, oslabeným imunitným systémom alebo aj zvýšeným krvným tlakom. Samozrejme, záleží od toho, o aký veľký a dlhodobý nedostatok sa jedná. Nižšiu hladinu draslíka v našom organizme môže zapríčiniť zvracanie, hnačka, nadmerné potenie sa, prípadne užívanie niektorých liekov.

Aké potraviny sú bohaté na draslík?

Draslík môžete pohodlne prijímať prostredníctvom stravy – konzumáciou ovocia, zeleniny, mäsa alebo rýb. Konkrétne potraviny, ktoré tento minerál bohato obsahujú, sú napríklad:

  • banány, kiwi, pomaranče,
  • losos,
  • paradajky, špenát, avokádo,
  • zemiaky,
  • biela fazuľa,
  • šípky,
  • huby,
  • kuracie mäso.
  • kokosová voda, čierny čaj,
  • sušené ovocie, napríklad marhule.

 

Doplnenie draslíka pomocou doplnkov

Odporúčaný denný príjem draslíka sa, samozrejme, líši v závislosti od pohlavia a veku, vo všeobecnosti je ale u dospelých osôb stanovený na 2 – 4 g, u detí je to o cca 1 g menej.

Povedzme si úprimne, nie vždy je však možné takéto množstvo prijať zo stravy, respektíve zo spomínaných potravín. Nie každý totižto uvedené potraviny obľubuje, nemusí k nim mať každodenný prístup, prípadne ich zo zdravotných dôvodov konzumovať nemôže. Skrátka, nemusí to vždy stačiť.

Aby dlhodobý nedostatok draslíka nepremostil do zdravotných problémov, vyriešiť ho môžete užívaním tohto minerálu vo forme výživového doplnku. Táto forma môže byť vhodná aj v prípade, že potrebujete prijať zvýšené množstvo draslíka – napr. po hnačke alebo zvracaní. Pri jeho užívaní sa ale vždy riaďte uvedeným odporúčaným dávkovaním, prípadne sa poraďte s lekárom alebo lekárnikom. Draslík ako výživový doplnok môžete kúpiť samotný, prípadne s inými minerálmi, napríklad v kombinácii s horčíkom.

Naša ponuka draslíka aktuálne obsahuje tieto produkty: 

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly.Update my browser now

×