Čo pomôže na lepšie trávenie?

Trávenie predstavuje proces príjmu potravy, od jej prijatia, cez rozloženie na menšie zložky, až po ich vstrebanie. Nie je nič nezvyčajné, že tráviace problémy sa z času na čas objavia u každého z nás. Na nesprávnu funkciu trávenia totižto vplýva mnoho krátkodobých a dlhodobých faktorov, ako je napríklad vírusová či bakteriálna infekcia, zápal, zlá životospráva a podobne. Akým spôsobom môžete vaše trávenie zlepšiť a vyvarovať sa prípadným ťažkostiam?

Aké sú najčastejšie príznaky problémov s trávením?

Najčastejšie problémy či príznaky, ktoré poukazujú na to, že s trávením nie je všetko v úplnom poriadku, sú:

  • plynatosť, nadúvanie, grganie, pocit plnosti, nevoľnosti,
  • bolesti brucha,
  • hnačka, zápcha, hemoroidy,
  • pálenie záhy.

 

Ak niektorý z príznakov pociťujete dlhodobo, alebo sa pridajú ešte aj iné zdravotné ťažkosti, návštevu lekára by ste nemali odkladať.

Čo môže spôsobovať problémy s trávením?

Problémy s tráviacim procesom môžu vzniknúť napríklad kvôli:

  • príjmu nezdravej stravy, zlému životnému štýlu, prejedaniu sa, nedostatku vlákniny,
  • iným poruchám v organizme, rôznym ochoreniam,
  • nesprávnej funkcii imunitného systému, alergii, obezite,
  • užívaniu niektorých liekov,
  • stresu, fyzickému vyčerpaniu,
  • vírusu alebo baktérii.

Čo vám môže pomôcť zlepšiť trávenie?

Na to, aby trávenie fungovalo tak, ako má, je v prvom rade potrebné prijímať zdravú a vyváženú stravu bohatú na potrebné vitamíny, minerály a vlákninu. Dôležité je jesť v pravidelných dávkach, v pokoji a neprejedať sa. Vyhýbať by ste sa mali ťažkým, mastným, nezdravým jedlám, kyslým potravinám a jedlám, ktoré vám po ich konzumácii vytvárajú tráviace problémy. Na zlepšenie tráviaceho procesu by ste sa mali vyhýbať aj fajčeniu, nadmernej konzumácii alkoholu.

Na prevenciu tráviacich ťažkostí, respektíve na podporu správneho trávenia by ste mali dbať aj o správne fungovanie imunitného systému – tráviaci a imunitný systém totiž spolu súvisia, a to z toho dôvodu, že veľká časť imunitného systému sa nachádza v orgánoch tráviacej sústavy. Zamerajte sa preto aj na podporu imunity.

Na podporu trávenia môžete siahnuť aj po rôznych výživových doplnkoch, ktoré najčastejšie obsahujú extrakty z bylín, ovocia alebo zeleniny, prírodné zložky, tráviace enzýmy, probiotické kultúry, prebiotickú vlákninu, vitamín C a podobne. Odporúčané je aj užívanie probiotík alebo prebiotík. 

Na zlepšenie trávenia môžete využiť aj silu byliniek a korenín, a to napríklad aníz, bazalku pravú, fenikel, ibiš lekársky, echinaceu, materinu dúšku, mätu priepornú, medovku, nechtík, rozmarín, púpavu, zázvor, majorán alebo kurkumu.

Zlepšiť trávenie vám môžu pomôcť tieto produkty: